Klassidor‎ > ‎

2c


Välkommen till klass 2 C!
 Här hittar ni information som t ex veckans läxor, pedagogiska planeringar, viktiga datum och annat som vi gör i klassen.
Personal

Klasslärare:
 Eva Malmunger
eva.malmunger@malmo.se

Fritidspedagog:
 Jonathan Sennö
jonathan.senno@malmo.se

 Hanna Gröhn

Länk till hemsida där Hannas samverkanslektioner presenteras:

Max Franker
max.franker@malmo.se

Idrottslärare:
Caroline Östling
caroline.ostling@malmo.se

Musiklärare: 
Branislava Jovic, branislava.jovic@malmo.se

Länktips:

MHGR15C




SOMMARLOV
Nu är sommarlovet här och jag vill tacka för all hjälp och stöd ni har gett oss under läsåret. Era barn är fantastiska, uppfinningsrika och de ger oss mycket glädje.
Jag önskar er en lång och skön sommar med tid för bad, sol och lugna dagar!


v 23v
Nu under de sista veckorna innan sommarlovet har vi mycket som vi arbetar med att göra klart.

Vi har fortsatt vårt tema om rymden med arbete kring stjärnbilder och stjärntecken. Vi gjorde även en bilduppgift kopplat till stjärntecken.






Vi har gjort en sommaräng med härliga lupiner. De finns i korridoren!

Vi har arbetat klart med j-ljudet för den här gången! Diamantjakten har vi nu läst klart och många har tyckt att det varit en spännande och händelserik berättelse.

I matte har vi tränat på subtraktion med uppställning och växling.

Månen och månens faser har vi arbetat med i vårt tema Rymden. Vi har även sett filmer med ChristerFuglesang där han visar hur man äter, dricker och framförallt går på toa när man är i rymden!

V 21
Vilket vackert väder vi hade i onsdags när hela skolan sprang Mellanhedsruset. Alla barn kämpade på och sprang flera varv runt parken under 45 minuter. 

I matte har vi arbetat klart med de geometriska objekten rätblock, kub och klot. Nu fortsätter vi arbeta med uppställning med 2 minnessiffror. 

I svenska har var arbetat med läsförståelse.  Vi har börjat med J-ljudet. Många olika sätt att skriva j-ljuds ord finns det.

I vårt tema Rymden har vi arbetat med solen. Vi har sett film, läst  och skrivit egna texter om solen.

 
v.20 
Efter 4 intensiva veckor är nu skolsimningen över. Alla har kämpat, tränat och så mycket som de har lärt sig. I onsdags fick alla träna på att livrädda varandra på olika sätt. De fick hoppa i vattnet med en livboj, kasta i livboj och dra in en kompis med kastlina och använda en ”badkorv” som förlängd arm.

Nu har vi avslutat berättelsen Öde ön! Alla blev räddade på något sätt och fick komma hem till sin familj. Det blev ett lyckligt slut!! Många spännande kapitel att läsa. De får gärna ta med sig boken hem så ni får möjlighet att läsa.

I matte har vi arbetat med vinklar, känna igen en månghörning på basen av antalet hörn, sidor, vinklar och de geometriska objekten rektangel och kvadrat.

Inom vårt tema rymden har vi arbetat med planeterna. Vi har sett film och sedan fick alla var sin planet att läs och skriva om. De delades sedan in i grupper där alla planeterna var representerade. Var och en fick berätta om sin planet och alla fick höra fakta kring varje planet.  

v 19
Den här veckan gjorde alla tvåorna ett härligt framträdande med Tvåornas kör på Malmö Live
Mycket simträning på Hylliebadet, alla kämpar på.
I matte har vi arbetat med räta, spetsiga och trubbiga vinklar och repeterat linje, stråle, sträcka och polygon.
Vi har hunnit till kapitel nio i Öde ön. Nu var det dags att namnge ön och måla en flagga. Vi närmar oss slutet nu!
I vårt tema Rymden har vi pratat om vår planet Jorden. Vi har även pratat om varför det blir årstider och dag och natt. 
 
 v 18

Ännu en kort vecka är snart slut. På simskolan har de pratat om badvett, båtvett och isvett. 

Alla fina masker som barnen skapade när det var temadagar. Kanske du ser någon av dessa under vårfestens karnevalståg! 

V 17
Nu är simningen i full gång! Alla tränar och kämpar på i sina grupper.
I matte har vi repeterat att använda en linjal, rita rakt med hjälp av linjal och kunna mäta med en centimeters noggrannhet. Repetition av punkt och linje.
Under veckorna med simskola blir det inte mycket tid över till andra lektioner men vi hinner med  matte, svenska och NO. Förra veckan startade vi upp vårt nya arbetsområde, rymden. Denna veckan har vi tittat på en film och skrivit en kortare text om vår galax, Vintergatan.

Vecka 16

Under 2 dagar har hela skolan haft ett gemensamt tema om Brasilien. Det har varit två lärorika, kreativa och roliga dagar. Eleverna har varit indelade i grupper med elever från förskoleklass tom åk 6. De har under två dagar besök 6 st olika stationer: fakta om djur, fotboll, gatubarn, tillverkat masker, latinamerikans dans och skapat/målat regnskog och olika djur. 
v 15



I matte har vi arbetat med uppställning vid addition och subtraktion med tiotalsövergång. Viktigt att man kommer ihåg minnessiffran och stryker när man lånar.

I svenska har vi arbetat med att skriva instruerande texter. Nästa vecka ska vi skriva en instruerande text kring vad som gäller om det börjar brinna på skolan.

Den här veckan har vi arbetat med Nordisk mytologi. Trädet Yggdrasil och olika gudar har vi läst och sett filmer om. Alla har gjort eller håller på att slutföra en googlepresentation på sina Chromebooks. Detta har barnen gjort med Hanna. Bra presentationer med bilder. 

Vi har arbetat med ord om "My body" på engelskan.

Lite vårbilder har Valentina gjort tillsammans med barnen.





V 14
Äntligen tittar solen fram!!

I svenska har vi fortsatt med, Den öde ön. I kapitel 7 tar huvudpersonen en promenad och hittar då en flaskpost med ett brev vid strandbrynet. Uppgiften var att man skulle skriva vad som stod i brevet. Fantasin flödade verkligen!

I matte har vi tränat på strategier att jämföra tal inom talområdet 0-1000 och positionssystemet (siffrans plats har betydelse).

V 12 

I matematik har vi arbetat  med talen 0-1000, positionssystemet och tal för några olika kulturer genom historien. Vi har tittat på egyptiska, babyloniska, romerska och mayafolkets talsystem.

Vi har skrivit  faktatexter om järnåldern på Chromebooks och vi har sett en film om hur det är att vara barn på järnåldern. 

Vi har läst en text på engelska om Floppy the Hero!  Den handlar om en hund som räddar valpar ur en brinnande lada.

Lite odlingar har alla fått göra!


Garnballongägg har vi också hunnit med att göra!



v.11 

I veckan har vi testat analog programmering. Vi har programmerat varandra att ta sig från tennisbanan till skolgården och där plocka upp en pinne. Det gällde att vara tydlig i sina kommandon speciellt vid att plocka upp pinnen!  Vi har använt bilder med rörelser som vi programmerade till en dans.


I matte har vi fortsatt att arbeta med fyrans tabell och problemlösningsuppgifter.

Alla har skrivit om sin mat- och sovplats, Öde ön, i Blå boken.

Nu har vi kommit till Järnåldern i vårt arbete kring forntiden. Vi har sett en film om att vara barn på järnåldern. Där fick vi även en inblick i hur en arkeolog arbetar.

Vecka 10

Bronsålderssmycken och verktyg har vi gjort idag. De finns i korridoren.


Den här veckan har vi avslutat bronsåldern och nästa vecka börjar vi på järnåldern. 

I matte håller vi på med fyrans multiplikationstabell och repeterar de andra tabellerna som vi arbetat med. Vi har även arbetat med problemlösningsuppgifter i räknehäftet. Vi har då tränat på följande:
1. Läs och tänk. Vad är det du ska ta reda på?
2. Rita.
3. Skriv uttrycket.
4. Skriv svaret.
5.Tänk. Är svaret rimligt?

Vecka 9

 
Vi har fortsatt med vårt skrivprojekt, Den öde ön. Nu är vi på kapitel 3. Uppgiften den här gången var att man hann ta med sig sju saker från båten. Vilka saker var det och varför var de bra att ta med? 

Tj-ljudet har vi också hunnit med denna vecka.Vi har pratat om vilka  olika sätt att stava ord med tj-ljudet. 

På engelskan arbetar vi med klädesplagg och färger.

I matte har vi tränat på treans multiplikationstabell och arbetat med uppgifter kring detta.

I SO har vi börjat med bronsåldern och detta kommer vi att fortsätta med även nästa vecka.

v 7
I svenska har vi fortsatt med vår skrivövning  Den öde ön. Det blev storm och båten  sjönk och man vaknade upp på en öde ö. Uppgiften var att man skulle vad som hänt. Spännande att vänta på nästa uppgift! 

Vi har fortsatt med vårt forntidstema. Den här veckan har vi arbetat med bondestenåldern. Vi har sett film, läst faktatexter och skrivit egna faktatexter i våra forntidsböcker.

Vi har också repeterat klockan och multiplikation.  


I svenska har vi börjat med en skrivövning som heter Den öde ön. Vi började med att berätta om vart vi skulle resa och resan skulle ske med båt. Alla fick även beskriva hur båten såg ut och vem de skulle resa med.Det kommer vara en berättelse med tio kapitel och mycket spännande saker kommer att hända under resans gång. 

I matte har vi fortsatt arbeta med klockan och nästa veckas läxa handlar om klockan. Det är lite klurigt men viktigt att kunna klockan.

Jägarstenåldern har vi pratat, läst och skrivit om. De flesta tycker det är ett spännande och intressant område. 
 
Vi lyckades locka fram solen med våra bilder!!


 v 5

I svenska har vi arbetat med argumenterande text. alla har skrivit en argumenterande text. Texten handlade om varför man skulle komma till just deras kiosk och handla glass.

Istiden har vi läst och tittat på filmer om. Rullstensåsar,jättekast och jättegryt är något av det vi pratat som påminner oss om senaste istiden.

Vi fortsätter läsa om Floppy på engelska.

Vi har börjat arbeta i vår nya mattebok 2 B. Vi har repeterat klockan med hela, halva timmar och nu har vi börjat alla klockslag på urtavlan med fem minuters noggrannhet.Färdighetsträning multiplikation och bråk har vi tränat på bingel.
v4

Snögubbar i vinternatten!

 I svenska har vi arbetat klart med ng-ljudet. Tränat på att skriva ord med ng, n (k) och g (n). 

Varje barn har berättat om "sin" dinosaurie i smågrupper. Nu fortsätter vi att prata om olika orsaker till att dinosaurierna dog ut. Nästa vecka börjar vi med Istiden. 

I matte har vi arbetat med bråktal.Vi har bekantat oss med tal i bråkform samt hur många lika stora delar som figuren är indelad i.

Vi har besökt Hipp för att se teaterföreställningen, Den oändliga historien. En fantastik föreställning när vi fick besöka fantasins värld.

v 3

Den här veckan har vi börjat med division och hur den är kopplad till multiplikation.  Vi har kommit till dinosauriernas tid inom vårt tema. Vi har sett film och diskuterat mycket kring dinosaurierna. Alla har fått välja en dinosaurie som de  läst faktatext kring. De gjorde en trefältare.(utseende, föda och övrigt). Utifrån denna skrev var och en egen text om sin "dinosaurie"som de ska berätta om för sina kamrater. 
I svenska har vi börjat arbeta med ng-ljudet och de olika sätt som man kan skriva detta på 

V2
Välkommen tillbaka till en ny termin med nya möjligheter!  
Vi har skapat nyårsraketer med mål. Barnen har skrivit 3 mål. Ett mål kopplat till skolan, ett mål kopplat till hem/fritids och ett mål som de själv har fått välja. Därefter fick de skriva en text där de berättade mer om sina mål. 











Information:

Läxschema




måndag: 

tisdag: 

onsdag: 

torsdag: 

fredag: 
 

 Höstterminen 2018

Viktiga datum:
  • 16/8  skolan börjar kl 9.00 på skolgården!






Fånvaroanmälan görs på skola24
tel: 0515-777 000
Frånvaron ska anmälas varje dag barnet är sjukt.
Mellanhedens fritidsblogg hittar du här

Skolans Likabehandlingsplan finns nu på vår hemsida:

http://mellanheden.skola.malmo.se/




ĉ
Eva Malmunger,
2 maj 2018 05:21
ĉ
Eva Malmunger,
22 aug. 2017 06:13
ĉ
Eva Malmunger,
25 okt. 2017 07:12
ĉ
Eva Malmunger,
21 mars 2017 06:35
ĉ
Eva Malmunger,
23 sep. 2016 02:57
ĉ
Eva Malmunger,
25 sep. 2017 07:11
ĉ
Eva Malmunger,
29 aug. 2017 05:58
ĉ
Eva Malmunger,
24 okt. 2017 05:31