Klassidor‎ > ‎

3c


Välkommen till klass 3 C!
 Här hittar ni information som t ex veckans läxor, pedagogiska planeringar, viktiga datum och annat som vi gör i klassen.
Personal

Klasslärare:
 Eva Malmunger
eva.malmunger@malmo.se
Linn Hörnfalk
linn.hornfalk@malmo.se

Fritidspedagog:
 Jonathan Sennö
jonathan.senno@malmo.se

 Hanna Gröhn

Länk till hemsida där Hannas samverkanslektioner presenteras:

Max Franker
max.franker@malmo.se

Idrottslärare:
Caroline Östling
caroline.ostling@malmo.se

Musiklärare: 
Branislava Jovic, branislava.jovic@malmo.se

Länktips:
Bingel

MHGR15C


v. 46

Vi fick en guidad tur av sömmerskan Agda (Linn) runt Möllevången om hur livet kunde vara för 100 år sedan. Vi tittade på statyn Arbetets ära, gick till Mazettis chokladfabrik och provsmakade varm choklad och vidare till Folkets park och Frans Suells sommarhus. De fick skriva om promenaden i form av ett dagboksinlägg.

Filippa, Erik av Pommerns fru, var på besök och berättade om sitt liv på 1400-talet. 

I matte har vi repeterat multiplikationstabellerna 1-10 och problemlösning. 

Vi uppmärksammade läsdagen den 15/11 genom att ha extra lång lässtund.

 


v. 45

Första veckan efter höstlovet börja lida mot sitt slut. Det har varit en härlig vecka med mycket glädje och rörelse! 

I svenska har vi "återupplivat" dubbelteckningen och olika regler kring detta.

I SO har vi skrivit om hur man tror  Malmö kommer att se ut och vara om 30 år. 

I matte har vi jobbat med multiplikationstabellen 7, spelat mattespel och repeterat multiplikationstabellerna. 

I engelska har vi arbetat med beskrivningar av mat.

I torsdags hade vi en hälsodag. Vi började med uppvärmning på skolgården och därefter fortsatte vi att diskutera hälsa i klassrummet och använde oss av materialet Q-leva som hela skolan arbetar med. På bilden ser ni vad barnen tänker på när de hör ordet hälsa. 



v. 43

Nu är höstlovet runt kröken och denna veckan har vi pysslat inför Halloween.

I veckan presenterade elever på grundsärskolan sitt arbete om valet. Vi fick titta på deras valfilmer, lyssna på presentationer och slutligen rösta. 



I SO har vi pratat om digerdöden och rest på en magisk matta till Ön, forten nere på Ribersborgsfältet och Potatisåkern. 

I engelska har vi fortsatt öva på dialoger och skrivit berättelser om hemsökta hus. 

I matte har barnen blivit mycket säkrare på multiplikationstabellerna. Vi fortsätter med nians tabell. 

Vi har målat och pysslat inför Halloween. Spökslott och vampyrkort. 



Studenter från musikhögskolan presenterade olika musikstilar. Allt från jazz och rock till disco och visa. Barnen fick dansa och sjunga. Mycket uppskattat av oss alla. 

musik

v 42
Inspirerade av hösten och höstens färger gjorde vi dessa träd idag!

Den här veckan var vi på Stapelbädden och skapade figurer av återvinningsmaterial. Temat var Yggdrasil och allt som fanns kring Yggdrasil. Barnen gjorde fantastiska figurer!

I matte arbetar vi vidare med multiplikationstabellerna och nu är det tabell 4, 8 , 3, 6 och 9 som står på tur. Problemlösningsuppgifter med multiplikation arbetar vi också med.

I svenska arbetar vi med frågeorden vad, var eller vart.


v. 41


Vi började veckan med att åka till HIPP där vi fick skapa masker, bära kostymer och peruker samt skapa karaktärer.


I svenska har vi arbetat med skräckisarna. De börjar bli färdiga!


I engelska har vi sjungit en ny sång som heter “The telephone song” och vi har fortsatt med att sätta ord i rätt ordning och beskrivit hur en vanlig dag ser ut.


I matematik har vi arbetat med multiplikationstabellen och den kommutativa lagen vid multiplikation.




v. 40


En regnig och rolig vecka är nu över.


Vi har börjat med programmering där vi i halvklass provat på att filma med greenscreen.


I svenska har vi arbetat vidare med skräckisarna som börjar lida mot sitt slut. Vi har läst varandras skräckisar så att vi kan ge positiv feedback och vad som kan förbättras. Styckeindelning, “De” eller “Dem” och variation på meningarna har vi diskuterat.

Vi har tränat på att använda olika skiljetecken ( ! , ? och .) när vi skriver olika former av texter. Ett annat moment vi arbetat med är att svara på frågor av olika slag på läst text.

På ytan- frågor:

  • Svaret finns i texten. Vem, vad och när?

Under ytan-frågor:

  • Svaret står inte exakt i texten.

  • Kan ha mer än ett svar.

På djupet-frågor:

  • Vad betyder texten för mig?


I engelska har vi diskuterat vad man gör under en dag. T.ex. borstar tänderna, äter frukost och går till skolan.


I SO har vi fortsatt med “Mitt Malmö”. Vi har klistrat in bilder från stadsvandringen och diskuterat vad vi lärde oss då.


I matte har vi arbetat med sambandet addition och multiplikation. Vi fortsätter med multiplikation med 10 och 100 och tränar på multiplikationstabellerna.


v 39

Ännu en härlig vecka avklarad. Vi har arbetat med Malmös historia genom att var och en har fått skriva om sin relation till Malmö. Vi har också diskuterat hur Malmö såg ut förr jämfört med idag.


I matte har vi utvärderat och gjort ett test kring det vi hittills har arbetat med. Nästa vecka börjar vi att öva på sambandet mellan addition och multiplikation. 


I NO har vi pratat om blommans delar och Carl von Linné. 


I svenska så har vi läst och börjat skriva på andra delen av skräckisen. 


Varje grupp har fått redovisa sitt partiprogram för 6A. De berättade och visade sina power point-presentationer. Sexorna var mycket imponerade och treorna kände sig nöjda och modiga!


v 38


Nu har vi startat upp vårt nya tema, Malmös historia. I onsdags spelade vi vuxna upp en liten dialog där vi föreställde Zlatan, Jörgen Kock och Frans Suell. Uppstarten fortsatte i torsdags med en historisk vandring i Malmö.


I matte har vi börjat räkna uppställning med tre termer t ex 790+138-426. Problemlösning fortsätter vi att träna på och nu har vi börjat skriva uppgifterna i mattehäften, göra marginal, ställa upp uppgiften och skriva svar med enhet. 

I svenska läser vi olika texter och använder olika strategier för att förstå innehållet.


v. 37


Nu är hösten här men här inne skiner solen alltid.


I SO börjar partiprojektet lida mot sitt slut. Vi har gjort presentationer på datorerna som sedan ska presenteras muntligt för klassen i nästa vecka. Vi har även använt oss av svensklektioner till detta då de får öva på att skriva argument.


I svenska har vi också arbetat med att öva upp och göra egna inre bilder av en läst text och övat på läsförståelse i läsläxan.


I matte så har vi arbetat med subtraktion med uppställning och lån samt växla över noll, t ex

401-253.


Under NO-lektionerna har vi börjat arbeta med frukt- och fröspridning. Vi har sett film, bildspel och gjort egna bläddror.



I engelska så har vi läst en berättelse (The Ant and the Grasshopper) och gjort ljud och rörelser till vissa av orden. Se engelsksidan.


I bild har vi arbetat med linjer.




v. 36


Ännu en fantastisk vecka avklarad.


I SO:n börjar vi närma oss valtider. Vi har skrivit ner partigruppernas valfrågor i häften och ska snart omvandla det till en presentation. I nästa vecka ska vi ha val.


I engelska har vi skrivit om oss själva i mind maps. Vi har skapat en sida för engelska där föräldrar och elever kan gå in och se vad vi gör i engelska under veckan men också hur ni kan arbeta med engelska hemma. Likaså om man är sjuk så kan man ta igen det hemma. Här hittar ni länken till sidan, den finns också under "Länktips".


I svenska så börjar vi sakta men säkert med skräckisar. Vi har börjat med del ett (av fyra) som handlar om att de ska gå runt i sitt nya kvarter som de flyttat in i.


I tisdags hade vi besök av författaren Henrik Wallnäs som bland annat skrivit bilderboken “Åka buss”. Han berättade om sitt yrke och sina böcker han skrivit.




I matte har vi arbetat med addition med uppställning och växling. Vi kommer att fortsätta med subtraktion med uppställning och växling.





V 35

Nu börjar vi komma igång med vårt skolarbete och rutiner börjar återvända!

I svenska har vi läst en bilderbok som heter Åka buss av Henrik Wallnäs. Vi har haft diskussioner kring bilderna .Författaren kommer på besök till alla år tre på tisdag, 4/9. Spännande! De har även börjat på att skriva en berättelse i kapitelform. Berättelsen heter Min granne är en skurk. Berättelsen skriver de på sin Chrome Book.

Nu har vi läst första kapitlet i Nyckeln till skatten och arbetat med detta.  Vi har pratat om  olika ord och uttryck som förekommer i texten. 

I matte har vi arbetat med talen 0-1000 och problemlösningsuppgifter. Vi har även pratat om olika strategier som man kan använda för att lösa uppgifterna.

I SO har eleverna, i grupp, startat ett eget parti som de har namngett och ska skriva ett valprogram. 
Vi har fortsatt vårt arbete kring hur en kompis ska vara. Klassen delades in i grupper och fick olika rubriker som de skulle skriva till. Utifrån diskussionerna enades klassen om vad som var viktigt för att vara en bra kompis. Resultatet finns i korridoren. 



V 34

Nu är terminen igång och det är så härligt att träffa alla barnen igen. 

I matte har vi repeterat längd, vikt, begrepp, tiotalsövergångar och addition, subtraktion inom talområdet 0-100. 

I svenska har vi repeterat alfabetet och alfabetisk ordning. Pratat lite om den nya läseboken "Nyckeln till skatten". Boken delas ut nästa vecka!

Vi har diskuterat och arbetat kring hur en bra kompis ska vara. Barnen har gått runt i grupper och skrivit och det som vi alla tillsammans har kommit på ska vi samla på ett gemensamt dokument. Olika samarbetsövningar som t ex att försöka hitta kompisen som har en del av samma bild, fyra olika kompisar innan bilden blivit hel. Bilden klistrades upp och sedan skulle alla skriva varsin mening på pappret.

Vi har börjat arbeta med valet. I klassen har vi diskuterat orden politik, demokrati och diktatur, skrivit och sett på film.

På engelskan har det varit olika samtalsövningar.
Information:

Läxschema: 

måndag: idrott, träslöjd

tisdag: textilslöjd

onsdag: läsläxa kap 9

torsdag: hemlig läxa, engelska

fredag: 
 

 Höstterminen 2018

Viktiga datum: 
13/12- julpyssel för år 3
21/12- sista dagen för terminen







Fånvaroanmälan görs på skola24
tel: 0515-777 000
Frånvaron ska anmälas varje dag barnet är sjukt.



Skolans Likabehandlingsplan finns nu på vår hemsida:

http://mellanheden.skola.malmo.se/




ĉ
Eva Malmunger,
2 maj 2018 05:21
ĉ
Eva Malmunger,
26 sep. 2018 00:57
ĉ
Eva Malmunger,
22 aug. 2017 06:13
ĉ
Eva Malmunger,
25 okt. 2017 07:12
ĉ
Eva Malmunger,
21 mars 2017 06:35
ĉ
Eva Malmunger,
23 sep. 2016 02:57
ĉ
Eva Malmunger,
25 sep. 2017 07:11
ĉ
Eva Malmunger,
29 aug. 2017 05:58
ĉ
Eva Malmunger,
26 sep. 2018 06:36
ĉ
Eva Malmunger,
24 okt. 2017 05:31