Klassidor‎ > ‎

3c


Välkommen till klass 3 C!
 Här hittar ni information som t ex veckans läxor, pedagogiska planeringar, viktiga datum och annat som vi gör i klassen.
Personal

Klasslärare:
Eva Malmunger
eva.malmunger@malmo.se


Fritidspedagog:
Jonathan Sennö
jonathan.senno@malmo.se

Idrottslärare:
Henrik Kronholm
henrik.kronholm@malmo.se

Musiklärare: 
Branislava Jovic, branislava.jovic@malmo.se

Länktips:
Bingel


MHGR15C


Vårt arbete :
V 23
En kort och varm vecka har vi haft!
Det var härligt att få sjunga i tillsammans med andra treor i Pildammsparken! Vi hann med picknick och lite lekar i skuggan. Alla kämpade på i värmen!
Nu börjar matteböckerna bli klara och vi slutför vårt arbete kring Skåne. I måndags och på måndag besökte/besöker vi F-klass C. 
Avslutningen börjar på skolgården kl 9.00. Alla barnen samlas i klassrummet senast kl 8.45 så att vi gemensamt går ner på gården. Jag finns i klassrummet från kl 8.00.
Efter avslutningen på gården går vi upp i klassrummet där vi önskar varandra GLAD SOMMAR!

V 22

Nu har vi haft en kort vecka igen! Igår var vi på Malmö Cirkusskola och fick prova på olika aktiviteter som t ex gå på lina, jonglera och balansera.

Den här veckan har vi börjat arbeta med Skåne. Vi har sett film om Skåne och  pratat om gränser och landskapssymboler. Vi kommer att arbeta mer kring landskap resten av terminen.

 

På onsdag, 5/6, ska vi till Pildammsparken. Det blir en återträff från Tvåornas kör. De som var med och sjöng förra året har fått en inbjudan att sjunga tillsammans igen. Vid tar med oss tunnbrödsrullar med fyllning och dryck från skolan. Barnen får ta med sig egen lite fika också om de vill. Inget godis, pop corn, läsk eller chips. Alla treorna på vår skola kommer att gå gemensamt till och från Pildammsparken.

Vanliga skoltider gäller. Vid regn stannar vi kvar på skolan
v 21
Nu har vi arbetat klart med världsdelarna! De två sista var Nord- och Sydamerika. Vi avslutade med att göra en stadsbild med skyskrapor. Nu återvänder vi tillbaka till Sverige och Skåne!! Vi kommer att arbeta en del med vårt landskap Skåne.
I matte har Linnea, lärarstudent, haft mattelektioner i parken. Mycket rörelse och samarbete krävdes. Detta var mycket uppskattat.
matttematte
Information till alla vårdnadshavare i årskurs f-3
När: Den 28/5 erbjuds vårdnadshavare i årskurs f-3 att komma på ett kort informationsmöte gällande Infomentor (nya digitala plattformen). 
Tid: Kl 17:30 - 18:10 alt 18:45 - 19:25 samma dag. 
Plats: OBS ÄNDRAT Musiksalen
För de som ej fått sitt kuvert än kan man hämta sina uppgifter på informationsmötet. Inloggningsuppgifter till alla elever sker under skoltid under samma period. För er som ej har möjlighet att komma delas kuverten ut till respektive elev. 



v 20
Denna veckan har vi hittat på mycket roligt. Vi har varit på cirkusföreställning på Malmö Cirkusskola. 


Nu har vi varit i Asien och besökt olika länder och levnadsförhållanden. Vi får en inblick hur olika det kan vara men att de flesta familjer drömmer om liknande saker.
Under No Litter Day, 16/5, tittade vi på filmer om skräp och sophantering, diskuterade hur lång tid det tar för olika material att sönderdelas i naturen samt undersökte närområdet. En plastflaska, till exempel, tar mellan 450 till 1000 år och ett tuggummi 25 år att sönderdelas i naturen.
 

v 19
Den här veckan har vi arbetat med Europa. I grupper fick barnen välja ett land som de skrev fakta kring. Alla ritar resp lands flagga. Vi kommer att fortsätta resan till Asien. 
Nu har vi kommit till sista kapitlet i Nyckeln till skatten.Boken har varit uppskattad och alla vill att det ska bli en fortsättning. Kanske ett skrivarprojekt för några!
I matte fortsätter vi med 
längdmätning. I svenska har vi repeterat ordklasser och haft olika skrivövningar till detta.

 
 v 18
I matematik arbetar vi med längd. Vi arbetar med längdenheterna meter, decimeter, centimeter och millimeter. Vi har varit ute på skolgården och mätt med meterslinjal. Vi har också räknat med längdomvandlingar  - 1 meter = 100 cm. Vi kommer att spela spel för att träna på längd.

I SO fortsätter vi att prata om världen. Vi kommer att arbeta med länder i de olika världsdelarna. I vårt arbete om de olika länderna kommer vi att använda en sida som heter Dollar Street. Där kan man se hur man lever på olika nivåer i resp land. Barnen arbetar i Classroom.
v 17

Nu är vi igång igen efter det fina vädret under påsklovet!
Det har varit en kort vecka men vi har hunnit arbeta en hel del!
Vi har fortsatt vårt arbete med uppfinningar. Vi har pratat om några viktig svenska uppfinningar som  t ex blixtlås och skiftnyckel. Alla har fått skriva om en uppfinning och vem som var uppfinnaren. De fick en faktatext som de först skulle läsa igenom och sedan skriva med egna ord om uppfinning. 
I matte kommer vi att repetera geometriska former och även arbeta med area och omkrets.
Vi har målat fina blommande körsbärsträd som nu sitter uppe i korridoren.

VIKTIG INFO!
 Till hösten kommer Malmö stad äntligen börja använda en digital plattform, infomentor. Efter terminens slut kommer klassidorna inte längre att vara tillgängliga och från och med augusti kommer information läggas ut fortlöpande på infomentor. Den 28/5 bjuds alla vårdnadshavare i årskurs F-3 in till informationsmöte. Mötet hålls vid två tider kl. 17.30-18.10 alternativt kl. 18.45-19.25.Vårdnadshavares inloggningsuppgifter till infomentor finns att hämta vid informationsmötet 28/5 eller vid vårfesten 23/5.

v 15

Nu är alla väl värda sitt påsklov!

GLAD PÅSK!
 önskar vi er alla

Vi har startat upp vårt arbete med Världen. Pratat om de olika världsdelarna. Vilka länder som finns i de olika världsdelarna. Tittat på jordgloben och kartan. Vi ska ge oss ut på resor i världen för att se och lära oss lite om hur det ser ut på olika ställen. 
vi har även pratat om varför vi firar påsk och att påsken infaller på olika tidpunkter beroende på hur månen står på himlen i förhållande till vårdagjämningen.



v 14

Nu är alla Nationella prov klara!! Barnen har löst sina uppgifter och lärt sig vara noggranna. 
Den här veckan har vi arbetat med multiplikation med 10, 100 och 1000. Repetition tusental, hundratal och ental har vi också hunnit med.
I grupper har barnen fått rangordna uppfinningar utifrån vilka de tycker varit viktigast. Efter det skulle de rangordna de uppfinningar som varit mest viktiga för världen och även de fem som varit minst viktiga. Utifrån detta ska vi arbeta kring olika uppfinnare och vad de arbetat med. Vi kommer att arbeta med både svenska och utländska uppfinningar.
Barnen har i grupper skrivit en egen version av Rödluvan och vargen och illustrerat den. De har sedan gjort filmer av sina bilder och även satt ljud till. Idag har vi haft filmvisning med popcorn och dricka tillsammans med 
6 B.  Mycket uppskattat av alla!

v 13

Hälsodagen började med dans ute på skolgården och lunch i klassrummet eftersom vi har fått nya möbler som skulle ställas i ordning i matsalen.

Vi har spelat in, målat och fotograferat så nu är filmerna om Rödluvan 2.0 klara. Vi har biovisning för 6A nästa vecka. 

Vi har skrivit ljuddikter. Alla i gruppen ( 6st/grupp) skulle skriva vilket ljud de tyckte om, Sedan skulle man sätta ihop gruppens favoritljud så det blev en dikt. Dikten avslutades med att alla skulle enas om ett ljud som de inte tyckte om. Detta blev sista raden i dikten! Ett bra samarbete bland grupperna.

I engelska har vi målat monster och beskrivit dem. 

Nationella prov pågår fortfarande men 
vi är inne på sluttampen. 

Denna veckan har vi haft besök av sexorna som har presenterat barnrättskämparna som är nominerade i årets World Children's Prize. Imorgon, fredag, går vi och röstar. 



v 12

I tisdags hade  vi Tea-party med scones, te och kakor. Under tiden skulle alla försöka samtala på engelska och vi hade även tävlingar på engelska. Detta var en bonus till alla som gjorde att  Malmö-musikalen blev en succé! 

Även denna vecka gör vi Nationella prov i svenska och matte. 
I svenska har vi arbetat med tj-ljudet och de olika sätten vi kan skriva detta på.
I matte har vi gått igenom subtraktion med uppställning i talområdet 
0 -10000 och att växla över två nollor. 
Vi fortsätter med Rödluvan- berättelserna. Detta är en fortsättning av källkritikarbetet.
I engelskan har vi tittat på en kortfilm som heter I need my monster.

v. 11

Den här veckan har vi börjat med Nationella proven i både svenska och matematik. Det kommer att vara ett antal prov varje vecka de närmaste veckorna. Alla  tycker att det är ganska kul med uppgifterna i proven.

I engelska har vi arbetat med serietidningar, skrivit namn till bilder. 

I matte har vi arbetat med talen 0 -
10 000. Problemlösningsuppgifter inom detta talområde håller vi också på att arbeta med. 

I svenska har vi arbetat med källkritik. I onsdags var det källkritikens dag. Vi har lärt oss begrepp som dela, viral, källkritik och att det finns ofarliga hajar i svenska vatten! Vi har också börjat göra uppgraderade berättelser av Rödluvan. 





v. 10
I svenska har vi arbetat med ordklassen substantiv samt läsförståelse. Vi har även skrivit dikter.

I matte har vi arbetat med geometri. 

Vi har också varit i synagogan och fick lära oss om judendomen. 

Vi välkomnar våren med videkvistar som vi målat på bilden. 

I engelska har vi pratat om känslor. Vi har skrivit om en känsla och ritat självporträtt.




v. 9
I matte har vi övat på att mäta och prata om olika längdenheter (punkt, linje, sträcka). Vi fortsätter arbeta med vinklar (trubbiga, spetsiga, räta) och olika geometriska figurer. 

I engelska har vi pratat om känslor och fått beskriva en känsla man kan uppleva. Nästa vecka ska vi måla känslan.

I svenska har vi arbetat med läsförståelse och även arbetat med ett kapitel i läseboken. 

I SO har vi pratat om skillnaden mellan önskningar och behov och egenskaper hos varandra och oss själva. 

Vi hade hälsodag den 28/2. Barnen var indelade i grupper bestående av elever från åk 1-6 och särskolan. Alla fick delta i tre olika aktiviteter. Dagen avslutades med dans på skolgården. Dansen leddes av hälsorådet.   



v 7
Vilka fantastiska skådespelartalanger vi alla fick uppleva när barnen spelade upp sin Malmömusikal i onsdags!!!

Den här veckan har vi arbetat med verb och böjt dem i olika former. Uppgiften att skriva instruerande text om hur man bygger en snögubbe har barnen gjort väldigt bra!

I matte har vi slutfört arbetet med bråktal för den här gången. 

I religion har vi pratat om olika högtider och hur de firas. 

I engelska har vi pratat om och lärt oss frågor som t.ex. var, när, varför.

Torsdagen den 28 februari har hela skolan gemensam temadag Hälsa och vänskap. Vanliga skoltider gäller. 

v. 6
I svenska har vi börjat arbeta med ordklasser (adjektiv, substantiv och verb). Detta fortsätter vi med fram till lovet. Vi repeterar instruerande texter och tränar högläsning i grupp. 

I matte har vi arbetat med tal i bråkform. Repeterar multiplikation och division.

I engelska har vi haft besök av Captain Snailhook som berättade om sitt möte med det stora monstret Kraken. Vi skapar serietidningar om berättelsen.

I religion har vi pratat om viktiga personer inom de tre religionerna och tittar på "Prinsen av Egypten".

v. 5
Nu sitter replikerna och vi har tränat med rekvisita. I torsdags visade vi upp musikalen för 6A. De var mycket imponerade! 

I religion har vi fortsatt att jämföra religionerna. Viktiga lärare, "kändisar" och hus för respektive religion. 

I engelska har Kapten Snigelkrok varit på besökt och berättat om när hon fick möta det groteska monstret Kraken. 

I matte har vi arbetat med tid, analogt och digitalt. Nästa vecka börjar vi med bråktal.

Vi har arbetat med läsförståelse och skrivit berättelser. 

Välkomna på onsdag kl. 18. Premiär för Malmömusikalen i musiksalen! 


v.4
Den här veckan har vi arbetat med klockan, analogt och digitalt.  Vi tränar på att kunna avläsa klockan  både analogt och digitalt  t ex 8.10, 21.00, 5.35.Problemlösningsuppgifter som handlar om klockan, tid, arbetar vi också med. Träna gärna på klockan hemma!

Träningen med musikalen går framåt och det är dags att börja träna med scenkläder. Mycket stort engagemang från alla!

I svenska är det dags att skriva kapitel fem, avslutande kapitlet i Djungel-jakten. Nu har alla hittat den magiska blomman och återvänder hem. Uppgiften är att skriva hur man kommer hem och på vilket sätt man blir mottagna. Vi har också skrivit på våra elixirrecept och är nästan klara.

I engelska har vi skapat dikter genom våra fem sinnen som kommer upp på väggen inom kort.

Vi har börjat jämföra de tre religionerna. Vi har diskuterat, läst och skrivit. Vi har tittat i Koranen och i Bibeln. På bilden ser ni hur långt vi har kommit.





v. 3
Nu börjar veckan lida mot sitt slut och det är mycket nytt som hänt.

Dramapedagogen Annika Josefsson har denna veckan kommit och börjat träna på musikalen i smågrupper. 

Vi har arbetat klart med J-ljudet och även gått igenom ett nytt kapitel i läseboken. Vi har även börjat skriva instruerande texter där eleverna i par kommer på ett recept för ett elixir. 

Vi har börjat prata om de fem sinnena på engelska som vi sedan ska skapa en dikt utifrån. Vi har även hemlig läxa i engelska som ligger i English Classroom på Chromebook. Den ska göras till onsdagen den 23 januari.

Nu när barnen har börjat att få uppgifter på Classroom som ska göras hemma är det viktigt att den kommer tillbaka till skolan varje dag.  

Nu byter barnen inriktning på slöjden. Textilslöjd ska börja med trä- och metallslöjd och vice versa. Trä- metallslöjden ligger som tidigare på måndagar och textilslöjden på tisdagar. 

Matematikboken har vi arbetat klart i och nästa vecka kommer en ny. Vi arbetar mycket med klockan, både analog och digital.

Vi arbetar med kristendomen, judendomen och islam. Vi kommer att göra studiebesök i synagoga (5/3) och moské (26/2). Vi har även satt upp en tabell på klassrumsväggen som vi ska fylla i efter hand. 





V 2

En härlig start på det nya året och en ny termin.

Vi har diskuterat och gått igenom likabehandlingsplanen miniversion. 

Kom ihåg att gå in på Doodle och boka en tid för utvecklingssamtal.

Nu har alla fått sina roller, av dramapedagogen Annika Josefsson, i Malmömusikalen. Alla har fått ett manus som vi ska träna på. Träna gärna hemma också om ni har möjlighet. Premiären är den  6 februari kl 18.00 i musiksalen.


God fortsättning på 2019!

Nu är det dags för en ny termin. Vårens utvecklingssamtal startar den 4/2. För att boka samtal klickar ni på länken här nedan.  https://doodle.com/poll/rd94ea6ba
Boka senast 25/1.
Information:

Läxschema v 24: Inga läxor!

måndag: idrott/ trä- och metallslöjd

tisdag: textilslöjd

onsdag:  idrott

torsdag: Lite mys tillsammans sista skoldagen för i år!!

fredag:  Avslutning 
 

 
Vårterminen 2019

Viktiga datum:
  • 17/6 är det stängdag på både skola och fritids


Fånvaroanmälan görs på skola24
tel: 0515-777 000
Frånvaron ska anmälas varje dag barnet är sjukt.



Skolans Likabehandlingsplan finns nu på vår hemsida:

http://mellanheden.skola.malmo.se/




ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
2 maj 2018 05:21
ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
26 sep. 2018 00:57
ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
22 aug. 2017 06:13
ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
25 okt. 2017 07:12
ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
21 mars 2017 06:35
ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
23 sep. 2016 02:57
ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
25 sep. 2017 07:11
ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
29 aug. 2017 05:58
ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
26 sep. 2018 06:36
ĉ
eva.malmunger@skola.malmo.se,
24 okt. 2017 05:31