Klassidor‎ > ‎

MHGR15B

Välkommen till klass 3B! 
Här hittar ni information och annat spännande som vi gör i klassen. 
Personal
Klasslärare: Helena Dömötöri, helena.domotori@malmo.se 
Fritidspedagog: Max Franker (max.franker@malmo.se), Jonathan Sennö (jonathan.senno@malmo.se), 
Hanna Gröhn (hannamagaretha.grohn@malmo.se, Miljö och hållbar utveckling)
Idrottslärare: Caroline Östling, (caroline.ostling@malmo.se)
Musiklärare: Branislava Jovic (branislava.jovic@malmo.se) 
Viktiga datum:      
  • v.39 utvecklingssamtal 
  • 26/9, studiedag. Skola och fritids har stängt!
Frånvaroanmälan görs på skola24
tel: 0515-777 000
Frånvaron ska anmäla varje dag barnet är sjukt.

Skolans likabehandlingsplan finns på skolans hemsida. Klicka här.

Vårt arbete

v.38 
Idag, fredag bjöd Miriams farfar från Israel klassen på falafel och hemmagjord dippa. Och alla gjorde en tumme upp! /Miriam vid datorn

Nu har vi startat upp vårt nya tema, Malmös historia. I onsdags spelade vi vuxna upp en liten dialog där vi föreställde Zlatan, Jörgen Kock och Frans Suell. Uppstarten fortsatte i torsdags med en historisk vandring i Malmö.

I matte har vi börjat räkna uppställning med tre termer t ex 790+138-426. Vi har även spelat mattespel där vi tränar på positionssystemet.

Vi har arbetat vidare med faktatexter. Vi jämförde två olika texter. Den första texten var inte uppdelad och saknade struktur. Den andra innehöll tydlig uppdelning och mer fakta. Tillsammans diskuterade vi vilken text som var bäst och varför. När vi hade valt ut den bästa texten klippte vi sönder texten och la texten under rätt rubrik och underrubrik. 

I engelska har vi läst och svarat på frågor i vår skrivbok. 

v.37

Under NO-lektionerna har vi arbetat med frukt- och fröspridning. Vi har sett film, bildspel och gjort egna bläddror.


I svenska har vi också arbetat med att öva och göra egna inre bilder av en läst text. Vi har nu också skrivit det sista kapitlet i vårt skrivprojekt, Den öde ön.


I matte så har vi arbetat med subtraktion med uppställning och lån samt växla över noll, t ex 401-253.


I engelska har vi läst text (A sandwich) högt och parvis. Vi har även översatt texten, svarat på frågor kopplat till läsförståelse och skrivit meningar.


v.36
I SO har eleverna fortsatt med sina partier. De har arbetat klart med sina valaffischer, skrivit valprogram och redovisat inför klassen. Det var härligt att höra alla partiernas presentation som sedan fortsatt i en "minidebatt". Varje parti hade 5 minuter till sitt förfogande. 
 
I tisdags hade vi besök av författaren Henrik Wallnäs. Innan hans besök läste vi hans bilderbok som heter Åka buss. Vi har haft diskussioner kring bilderna och texten. 
Nu har vi läst första kapitlet i Nyckeln till skatten och arbetat med detta i vår arbetsbok.  

I matte har vi arbetat med talen 0-1000 och problemlösningsuppgifter. Vi har även pratat om olika strategier som man kan använda för att lösa uppgifterna. 

I bild har vi arbetat med linjer.



v.35 
Vi har pratat om kamratskap och vänskap. Hur är en fin kompis, vad säger och gör en fin kompis och vad skulle den inte göra. Barnen har suttit i smågrupper och diskuterat, därefter har de fått skriva det som de bestämde i sin grupp. Vi har även startat igen med vår kompisring och den som har stenen är den som talar. 

Vi fortsätter att arbeta med valet. Vi har pratat om de olika partierna och tittat på vilken symbol/logga de har. Barnen har blivit indelade i grupper, bildat egna partier och planerar deras valaffisch. 

I svenska har vi arbetat med en skrivuppgift i grupp. Barnen har fått skriva meningar utifrån utvalda bilder. 

I matte har vi fortsatt med addition och subtraktion, problemlösning och spelat mattespel. 


v.34
Nu är terminen igång och det är härligt att träffa alla barnen igen. 

I matte har vi repeterat längd, vikt, begrepp, tiotalsövergångar och addition, subtraktion i talområdet 0-100. I svenska har vi repeterat alfabetet och alfabetisk ordning. 

Vi har börjat arbeta med valet. I klassen har vi diskuterat orden politik, demokrati och diktatur, skrivit och sett på film.



Läxschema 

måndag: idrott 

tisdag: hemlig läxa (matte)

onsdag: studiedag (skola och fritids har stängt)

torsdag: läsläxa kap.3 


fredag: idrott

Barnen har en blå mapp i deras väska där deras läxor alltid ska finnas

Länktips: 

Bingel 

MHGR15B




ĉ
Helena Dömötöri,
26 sep. 2018 00:41
ĉ
Helena Dömötöri,
9 jan. 2017 03:19
ĉ
Helena Dömötöri,
2 maj 2018 05:25
ĉ
Helena Dömötöri,
21 mars 2017 06:38
ĉ
Helena Dömötöri,
23 sep. 2016 02:49
ĉ
Helena Dömötöri,
25 okt. 2017 06:37
ĉ
Helena Dömötöri,
30 sep. 2016 00:30
ĉ
Helena Dömötöri,
25 sep. 2017 07:10
ĉ
Helena Dömötöri,
22 aug. 2017 06:14
ĉ
Helena Dömötöri,
29 aug. 2017 05:59
ĉ
Helena Dömötöri,
25 okt. 2017 07:11
ĉ
Helena Dömötöri,
23 sep. 2016 03:56
ĉ
Helena Dömötöri,
23 sep. 2016 02:49
ĉ
Helena Dömötöri,
23 sep. 2016 02:49