Välkommen till klass 2C

Klasslärare: Birgitta Jönsson birgitta.jonsson2@malmo.se 
idrott: Hamid Kazemzade hamid.kazemzadeh.malmo.se
 musik: Olof Jennfors 
olof.jennfors@malmo.se
Slöjd: Anna Hinton  anna.hinton@malmo.se
 Miljö :Hanna Gröhn hannamargareta.grohn@malmo.se
 
Kolla in Olofs musiksida. Där hittar ni texter, youtubeklipp och annat som vi gör på musiken.

Frånvaroanmälan görs på skola24                                                  tel:0505-777000                                                                                 Frånvaron ska anmälas varje dag barnet är sjukt.
Skolans "Plan mot kränkande behandling" finns nu på vår hemsida: http://mellanheden.skola.malmo.se/


Viktiga datum;

  • 14/6 Skolavslutning.

    17/6 Planeringsdag för 

    skola och fritids. Skolan är stängd.

  •  

     

     

     

     




 





















   



Bildresultat för hyllie badet

Nu har klassen snart simmat i två veckor och det har flutit på bra, och knappt en kallsup ännu 😉 Förutom själva simningen får barnen också lära sig om badvett och båtvett. 

På matematiklektionerna har vi arbetat med längd och enheten meter. Vi har tränat på att uppskatta och mäta längre sträckor i meter. Nu vet vi hur långt och brett klassrummet är. Korridorens längd är också mätt och mycket annat i vår närhet. Klassen har arbetat med linje och sträcka. Vi har mätt olika sträckor med linjal. Barnen har även arbetat med omkrets. De har ritat olika geometriska figurer och mätt omkretsen av dessa.

Följande mål har vi framför oss:

Ø Multiplikation treans och fyrans tabeller

Ø Division – dividera med 3 och 4

Ø Addition – uppställning med växling talområde 0 - 1000

 I svenska läser vi just nu en saga från Nigeria som handlar om blixt och åska. Innan vi läste sagan fick barnen berätta för varandra om sina upplevelser av åska och blixtar. Därefter gick vi igenom svåra ord som kan finnas i texten. Vi läste sagan tillsammans och barnen gör kopplingar till dem själva samt undringar. Sedan kommer barnen att läsa sagan enskilt och svara på frågor. Det är frågor där svaren finns på raderna, mellan raderna och bortom raderna. Begrepp som klassen vet vad de betyder och vi har arbetat mycket med.