Välkommen till klass 1C

Klasslärare: Birgitta Jönsson
Lärare i idrott: Caroline Östling 
Lärare i musik: Branislava Jovic  
Lärare i bild: Marisa Rayo

 Frånvaroanmälan görs på skola24                                                  tel:0505-777000                                                                                 Frånvaron ska anmälas varje dag barnet är sjukt.

mailadresser:
birgitta.jonsson2@malmo.se
caroline.ostling@malmo.se
branislava.jovic@malmo.se
maria.rayocabrera@malmo.se

Viktiga datum:

·        Onsdagen den 23 maj- Mellanhedsruset, tag med idrottskläder och vattenflaska.

·        Torsdagen den 24 maj – Skolan är stängd.

·        Fredagen den 25 maj – kvarglömda kläder finns upplagda på första våningen.

·        Torsdagen den 31 maj och fredagen den 1 juni – Praoelev i klassen, Hilda.

 




















   




Visa källbilden

Detta har hänt/händer i maj

Vi hälsar Shivani Kannan välkommen till klassen. Hon har blivit trevligt bemött och välkomnad av alla barnen. De visade runt och hjälpte henne på alla sätt, toppen! Nu är vi 26 barn i klassen.

 Tack Karin (Ebbas mamma) och Emma (Smillas mamma) för att ni har varit i klassen och berättade om era yrken, vi alla lärde oss mycket. Frida som är lärarstudent håller i temat, yrken. Temat har startat upp med att alla fick skriva vad de tänkte på när de hör ordet yrke. Parvis har de skrivit ner alla yrken de kommit på. Frida har gått igenom olika yrkesrelaterade ord med dem, och hon har läst fem berättelser där barnen fick gissa vilket yrke personen hade. Barnen är nu i full gång och skriver egna ”gissa yrket” på datorn. Vidare har Amanda (Fridas kompis) varit på besök i klassen och berättat om hur det är att arbeta som sjuksköterska. Klassen hade förberett sig med frågor till henne. Temat kommer att avslutas med att alla får skriva om sitt drömyrke.

 I ämnet teknik har klassen pratat vidare om de enkla maskinerna via film, bilder, text och praktiska övningar då vi bl.a. gjorde kilar. Klassen har också pratat om hjulet. Barnen har byggt bilar av sin mjölkkartong. Sedan var det upp till bevis vilken bil rullande längst, det blev en spännande tävling i korridoren. Vi har varit på lekplatsen i Mellanhedsparken där vi tittade på olika tekniska konstruktioner. Eleverna kommer att få fundera över hur de olika redskapen är uppbyggda och sammanfogade samt materialval. Sedan ska de gruppvis göra tankekartor över hur de vill bygga sina minilekplatser.

 När vi har suttit still länge i klassrummet och i vanlig ordning arbetat flitigt har vi på senare tid hoppat upp och gjort ”Röris”. Vad är då ”Röris” undrar ni?

Jo, det är gymnastik som är anpassad till att utföras i klassrummet. Syftet är att få in rörelse som något lustfyllt och lättillgängligt under skoldagen via ett enkelt pausjympaprogram.

Jennifer, som är lärarstudent i 1A, har varit i klassen och haft engelska. Vi har arbetat med ord för familjen. Barnen har fått höra en engelska storbildsbok om en familj. Denna bok kommer att bearbetas med olika övningar.

I svenska är snart vårt sagotema slut, det enda som återstår är att klassen ska få läsa upp sina sagor för varandra. Barnen har också arbetat mycket med instruktioner, de har bl.a. fått bygga en legofigur, skrivit en instruktion på hur den ska byggas och gett den till en kompis som skulle bygga en likadan legofigur. Klassen har planterat ärtor med hjälp av en skriftlig instruktion, ärtor som alla barnen verkligen tog väl hand om. Själv glömde jag dock en del av instruktionen, en ärta fick inte vatten, en annan sattes inte i fönsterkarmen utan i ett mörkt skåp, vi följer med spänning vad som kommer att ske.

 I matematik har vi repeterat udda/jämna tal, talfamiljer och talmönster. Klassen har gruppvis skrivit likheter till olika tal tex 10=4+6=5+5=2+8=11–1=18–8, och även jobbat med detta i matematikboken. Vi har arbetat med rimlighet. Barnen fick föreslå rimliga /orimliga aktiviteter som vi skulle hinna med på en minut. Att kunna mäta med linjal och med måttband har vi ägnat mycket tid till. Hela klassrummet är snart uppmätt, men innan vi mäter måste alla först göra en uppskattning.

 Hur gick det med katten som svalde en linjal?

Jo, den blev mätt i magen :)

 För jämlikhetens skull så måste jag även presentera en Hundvits ;)

Hur gick det med hunden som svalde en ficklampa då??

(lös i magen.)